La FOCIR va organitzar el 14 de març la seva primera trobada d’entitats de l’any 2013 pensada per donar a conèixer a les seves organitzacions membres diverses possibilitats i estratègies per internacionalitzar les seves seus des de dins.
Es va convidar a participar com a ponents a experts del món educatiu, públic i privat, que porten programes de pràctiques i voluntariat internacional a Catalunya i canalitzen l’arribada d’estudiants estrangers a terres catalanes.
En la primera part de la xerrada informativa, la Sandra Garcia del Departament de Relacions Internacionals i Admissions a l’Escola Tècnica d’Enginyers Industrials ens va explicar el Lifelong Learning Program promogut per la Comissió Europea i finançat per la Comissió Europea, destinat a joves europeus que volen fer pràctiques en organitzacions catalanes. Com a complement al programa de pràctiques europeu, l’Ana Martínez i la Katryn Evinson, directora i coordinadora acadèmiques, respectivament, de CEA Global Education, una organització d’educació internacional amb programes universitaris per estudiants nord-americans, ens aproparen al recent implementat programa de voluntariat en el que els seus estudiants s’incorporen a organitzacions catalanes per donar suport a algunes àrees en les que per la seva especialització poden aportar valor afegit.
Vàrem convocar aquesta sessió de treball en tant que crèiem que podria ser una molt bona possibilitat per a moltes organitzacions que per causa de la crisi s’han vist obligades a reduïr les seves plantilles de personal però segueixen requerint del suport professional de tècnics i personal capacitat, així com per molts estudiants que d’aquesta manera poden complementar els seus estudis formals amb experiències laborals a l’estranger, creixent així professional i personalment.
Segons les necessitats i capacitat de cada organització, un o altre programa dels que ens explicaren podria ser l’adequat, tenint present que a través del programa de pràctiques europeu els joves s’incorporen per una quantitat d’hores major i poden arribar a dur un projecte curt de forma més autònoma, mentre que el voluntariat està pensat més aviat com una forma de suport o acompanyament a l’entitat, on l’origen americà i la llengua anglosaxona juguen un paper important, així com la coneixença de noves formes de fer i de treballar.
De les nostres entitats hi participaren l’Associació Catalana pro Persones Sordcegues (APSOCECAT), la Federació d’Organitzacions Catalanes de Gent Gran, Dones i Familia (FOCAGG), la Federació Catalana de Cineclubs, el Gran Orient de Catalunya, la Jove Cambra Internacional de Catalunya, el PEN Català, l’associació projecte Governament Democràtica Mundial (apGDM), la Federació d’Associacions de Gent Gran de Catalunya (FATEC) i la Fundació Ferrer i Guàrdia del Moviment Laic i Progressista.
Vam voler donar-li a aquesta trobada un caràcter de jornada de treball, molt pràctica i aterrada a les necessitats de les entitats membres que hi volguessin participar, per tal de facilitar l’intercanvi d’idees i poder entrar entrar més en detall en els casos especfícis de cadascuna de les organitzacions participants.
Nosaltres ens vam quedar amb una frase que mencionà la Sandra Garcia, i que ens sembla que defineix prou bé el sentit d’acollir un estudiant estranger a les nostres seus: “si volem exportar país i donar a conèixer Catalunya a l’exterior, què millor que començar a practicar-ho des de casa nostra, ensenyant les nostres formes de fer a joves estrangers que no només ens deixaran els seus coneixements sinó que s’enduran de tornada una impressió i una imatge fetes de què i com som els catalans”.