l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) juntament amb la Institució Milà i Fontanals (IMF-CSIC) han portat a Barcelona, el Congrés Internacional de Música de l’Edat Mitjana i el Renaixement. Aquest esdeveniment que va comptar amb la participació de dos-cents experts musicòlegs provinents de 20 països, es va celebrar a la seu de l’IEC del 5 al 8 de juliol. Un dels objectius d’aquest Congrés va ser afavorir el contacte entre les grans figures de la musicologia internacional, els investigadors més joves i els estudiants de música. Durant els quatre dies del Congrés es varen presentar més d’un centenar de ponències.
Els assistents a la inauguració del Congrés, que va tenir lloc el dia 5 de juliol, van poder escoltar les intervencions d’Emili Ros-Fàbregas, de la Societat Catalana de Musicologia, filial de l’IEC, i de Tess Knighton, professora ICREA de la Institució Milà i Fontanals (CSIC), tots dos com a coorganitzadors. Seguidament van prendre la paraula Xosé Aviñoa, catedràtic de Musicologia de la Universitat de Barcelona; Lluís Calvo, director de la Institució Milà i Fontanals (CSIC), i Romà Escalas, secretari general de l’Institut d’Estudis Catalans.
En el decurs del Congrés es va presentar la recerca més recent realitzada en l’àmbit de la música de l’Edat Mitjana i el Renaixement, des del cant gregorià i l’antiga polifonia de Notre Dame fins als gèneres musicals como ara el motet, la missa polifònica o el madrigal. També es van exposar estudis sobre compositors com Josquin, Senfl, Morales i Victòria, i treballs de temàtiques com la relació entre la música i les dones a l’edat mitjana i el Renaixement.
Com a activitats paral·leles, el dia 5 de juliol, va tenir lloc a la Capella de Santa Àgata de Barcelona, un concert del grup de cambra Musica Reservata de Barcelona, dirigit per Peter Phillips. El dia següent, es va celebrar una recepció al claustre de la Casa de Convalescència, seu de l’IEC, durant la qual, el president de l’IEC, Salvador Giner, va donar la benvinguda als congressistes. Durant la recepció, també es va poder gaudir de la música del grup La Caravaggia. Cal destacar que durant els quatre dies que va durar el Congrés, la Biblioteca de Catalunya va acollir una exposició de reproduccions de manuscrits i impresos musicals de l’edat mitjana i del Renaixement.