El proppassat dissabte 24 d’octubre van tenir lloc a l’Institut d’Estudis Catalans les IX Jornades de la FOCIR centrades en “La projecció internacional catalana i els mitjans de comunicació”. Les jornades, que van aplegar una setantena de participants entre organitzacions, polítics i periodistes, van analitzar els principals reptes i avantatges de la projecció catalana a l’exterior i van reflexionar sobre la influència dels mitjans de comunicació.
El programa va estar dividit en tres taules rodones. A la primera taula, es van intercanviar tres experiències i perspectives d’internacionalització provinents de la política institucional a càrrec de Jordi Fortuny, director general de Difusió Corporativa de la Generalitat, la perspectiva empresarial amb Lluís Juste de Nin, conseller delegat d’Armand Basi, i Aleix Clarió, responsable de Comunicació del CNJC que va oferir l’experiència des del món associatiu. La taula, entre altres debats, va originar una discussió interessant sobre quin binomi estratègic s’hauria d’establir entre la marca Catalunya i la marca Barcelona.
A la segona sessió, corresponsals europeus van exposar els coneixements que tenen vers la realitat catalana i la manera com comuniquen els fets i actituds dels catalans en els seus respectius països. Leo Wieland del Frankfurter Allgemeine Zeitung es va mostrar especialment crític i va remarcar com la imatge catalana ha perdut força en el context de la premsa internacional. Mark Mulligan, corresponsal del Financial Times, per la seva banda, va aconsellar que, per contrarestar aquest efecte, cal posicionar Catalunya al món jugant amb elements estratègics positius i deixant de banda les reivindicacions negatives. Per acabar, Ewa Wysocka, corresponsal del Newsweek Polska, va reclamar més interlocució amb les institucions catalanes i va recomanar alhora autocrítica ja que moltes vegades són les mateixes personalitats i/o empreses les que intenten esborrar la traça catalana.
A la darrera taula, es va establir un diàleg entre periodistes i entitats catalanes per tal de fixar els reptes en les polítiques de comunicació de les organitzacions amb projecció internacional. Hi van participar els periodistes Rita Marzoa, Ferran Espada i Vicent Sanchís. Estratègia, excel•lència i la implantació de plans de comunicació dins les organitzacions són alguns dels recursos que més van esmentar els experts.
L’obertura de les jornades va anar a càrrec del Sr.