Els propers 8, 9 i 10 de maig tindrà lloc aquest fòrum on enguany el tema central serà el paper de les associacions en temes cabdals per a les ciutats com la cohesió social, la qualitat democràtica i les polítiques públiques de les ciutats. Durant aquests tres dies se celebraran conferències, col•loquis, es presentaran projectes reconeguts internacionalment d’altres ciutats i visites d’experiències a projectes, equipaments i serveis desenvolupats a Barcelona a través de la relació entre el teixit associatiu i l’administració local.
El Fòrum començarà aquest dijous amb una inauguració institucional en la qual hi intervindran la Consellera de Benestar Social i Família, Neus Munté, el 1r Tinent d’Alcalde de Barcelona, Joaquim Forn i la Diputada de la Diputació de Barcelona, Mireia Solsona. Seguidament s’oferirà la conferència titulada “Les associacions i els processos de decisió i actuació política”, a càrrec de dos experts en la matèria: Gerry Stoker, professor de Ciències Polítiques i Governança a la Universitat de Southhampton, director del Centre per a la Ciutadania, Globalització i Governança i autor del llibre Why Politics Matters: Making democracy work; i Joan Font Fàbregas, Director del Instituto de Estudios Sociales Avanzados del CSIC i autor del llibre Ciudadanos y decisiones públicas.
Divendres s’exposarà la feina que realitza l’Observatori Internacional de la Democràcia Participativa (OIDP) i, posteriorment, s’oferirà un col•loqui amb el títol “Democràcia participativa. Els governs i les associacions treballant juntes”, amb Joan Manuel del Pozo, professor de filosofia de la Universitat de Girona i membre del Comitè Científic del XIII Congrés Internacional de Ciutats Educadores; Lluís Torrens, gerent del Public-Private Sector Research Center (IESE), i membre del Consell Rector de l’Observatori de la Participació Ciutadana a Barcelona; i la presidenta de la FOCIR, Mònica Sabata. A partir del migdia i durant la tarda es realitzaran dues sessions de presentació d’experiències que comptaran amb la participació de representants dels Ajuntaments de Màlaga, Donostia i Sant Boi de Llobregat, per la part de l’administració i de Sevilla, Lleida i Terrassa per la part associativa.
Per a finalitzar, dissabte s’oferirà a totes les persones participants i a tota la ciutadania (prèvia inscripció) 9 itineraris de visites d’experiències per a conèixer in situ projectes, equipaments o serveis de la ciutat desenvolupats gràcies a la suma d’esforços entre les associacions i l’administració pública. Es presentarà la seva acció i què proposen a la ciutadania, però el principal objectiu és donar a conèixer com s’ha desenvolupat la col•laboració amb l’administració i amb quines avantatges, problemàtiques i solucions s’han trobat.
La inscripció a aquest esdeveniment és gratuïta i cal formalitzar-la a través de la pàgina web de l’esdeveniment (www.bcn.cat/tjussana/20forum). Està obert a qualsevol persona interessada en la temàtica però, principalment, a representants d’associacions i responsables polítics i tècnics de governs locals de Catalunya, de l’estat espanyol i d’arreu d’Europa. Les jornades dels dies 8 i 9 de maig es realitzaran al Palau Macaya de l’Obra Social La Caixa (Pg. de Sant Joan, 108), mentre que per la jornada del 10 de maig s’ofereixen 9 itineraris.
El Fòrum Primavera de les Associacions està inclòs dins dels actes de l’agenda de la capitalitat europea del voluntariat que ostenta Barcelona durant aquest 2014. És una proposta impulsada pel Consell Municipal d’Associacions de Barcelona (CMAB) i organitzada per Torre Jussana – Centre de Serveis a les Associacions de Barcelona, amb la supervisió dels dos ens cogestors de l’equipament, l’Ajuntament de Barcelona i el Consell d’Associacions de Barcelona (CAB). En aquesta vintena edició compta, també, amb l’organització del Departament de Benestar Social i Família, amb la col•laboració de l’Observatori Internacional de la Democràcia Participativa (OIDP) i amb el Suport de la Diputació de Barcelona i de l’Obra Social de La Caixa.
Des de la FOCIR us convidem a totes i a tots a participar-hi!