El Centre d’Arts Santa Mònica va acollir del 19 al 21 de juliol unes jornades que van donar algunes pistes per al nou Pla Estratègic de la Cultura 2011-2012 l’execució del qual ha estat aprovada recentment pel govern de la Generalitat. El conseller de cultura, Ferran Mascarell, qui va obrir les jornades, va destacar que és necessari socialitzar la idea que la cultura catalana “és el nervi del nostre país i que enfortir la cultura significa enfortir el país”. I és que tal com va destacar el conseller més de 300.000 persones treballen a Catalunya en aquest sector que aporta el 4% del PIB català.
Les jornades que van aplegar més de 60 professionals i deu taules temàtiques van finalitzar amb un bon nivell d’assistència. Van intervenir, entre altres, Rafael Argullol, Francesc Marc Àlvaro, Oriol Broggi, Sergi Belbel, Àlex Rigola, Salvador Giner, Salvador Cardús, Vicenç Partal, Lluís Bonet o Mònica Terribas.
La FOCIR va estar present de la mà de la seva presidenta, Mònica Sabata, a la taula que va debatre al voltant de “Catalunya com a marca”. La sessió moderada per Albert Sáez va comptar també amb Isona Passola, Benedetta Tagliablue, Ramon Arnabat i Lluís Cabrera. Els ponents van destacar els actius més importants amb els que compta la marca de país com són el Barça, Gaudí, Dalí o la gastronomia entre d’altres. Lluís Cabrera va insistir en la necessitat de “flamenquització del nord”, és a dir, en el reconeixement del flamenc i de la rumba com actius pròpiament catalans. En aquest sentit, Passola va destacar “que les marques segueixen els tòpics i que per a Catalunya, com a marca, la diferenciació respecte la marca Espanya és bàsica”. El debat també va entomar la relació Barcelona- Catalunya i la seva projecció en el món. Sobre aquest binomi, Mònica Sabata va alertar que són realitats que no es poden desvincular i que cal aprofitar els actius que ens proporcionen ambdues. Isona Passola va destacar que Catalunya no té estat i això dificulta la creació de marca, a més a més, va afegir que sovint és l’estat espanyol qui obstaculitza la projecció de la cultura catalana a l’exterior i va acusar l’Institut Cervantes. Malgrat aquesta conjuntura, Sabata va voler remarcar els actius que tenim com a país tot i no tenir una marca encara prou sòlida i un estat que ens avali. En aquest sentit, va destacar el paper de les organitzacions catalanes internacionalment reconegudes i la seva tasca de diplomàcia pública: “Hi ha molta feina feta i s’ha de saber aprofitar”- va dir- “podem prendre dues actituds: ser ciutadans del món o construir una marca amb tot el que tenim”. Podeu veure el vídeo d’aquesta taula en el següent enllaç o en la imatge.
Cal recordar que la FOCIR està implicada en el projecte de “Marca Catalunya” derivat del Pla de l’Acció Exterior del Govern de la Generalitat, i en el que també participen diversos responsables del govern català, responsables de turisme de l’Ajuntament de Barcelona, ACC1Ó, el Patronat Catalunya Món, que és el responsable de coordinar les sessions de treball i el Centre de Marca d’ESADE que és qui ha assumit la direcció de continguts.
Recull de notícies:
El Periódico
ARA
El Punt
El País
Vilaweb