La FOCIR organitza dues trobades amb la societat civil per tal d’establir un diàleg amb el govern i altres institucions que treballen en la projecció internacional catalana.
El Pla d’Acció Exterior del Govern de Catalunya (PAEGC) estipula que la societat civil compromesa i cohesionada del nostre país és un dels actius catalans més importants en un món globalitzat. Les especificitats del teixit associatiu català, actiu i compromès, i amb una important tradició històrica s’han conformat així com a valors per a la projecció internacional catalana. Saber aprofitar aquest actiu i coordinar el seu esforç amb el d’altres institucions com el Govern de Catalunya és imprescindible per tal de forjar una estratègia d’acció exterior que reforci i faciliti el treball de les dues parts.
Així el proppassat 29 de juny la FOCIR va organitzar una trobada amb la viceconsellera d’Afers Exteriors i Cooperació, Roser Clavell, per a donar a conèixer el PAECG a les organitzacions de la FOCIR. Al llarg de la sessió la viceconsellera va destacar quins eren els quatre actius de Catalunya en un món global: una voluntat d’autogovern com a expressió de la identitat pròpia, una tradició empresarial i una economia oberta i innovadora, una societat civil compromesa i cohesionada i una cultura universal i singular. Roser Clavell va definir a Catalunya com un país obert, amb capacitat d’acollida, però va remarcar “que no ens hem de quedar aquí, ens hem de preparar per sortir fora, cal desenvolupar una competitivat identitària a l’exterior”. Els assistents van exposar les seves opinions respecte al document i van destacar la importància de ser presents en el procés d’implementació.
En el mateix camí, la FOCIR que va participar en l’elaboració del PAEGC, bo i essent present a les reunions d’experts, va voler també implicar a les organitzacions catalanes en el projecte “Marca Catalunya” derivat del mateix Pla. Per aquest motiu, el passat 21 de juny a la seu del CIDOB, la Federació va organitzar la sessió “Marca Catalunya i societat civil” amb la col•laboració del Patronat Catalunya Món (PCM), òrgan que va assumir l’encàrrec tant del PAEGC com de la definició de la “Marca Catalunya”. La sessió va comptar amb la presència de Josep Maria Oroval, director del Centre de la Marca d’ESADE, qui ha assumit la direcció tècnica del projecte, i el Sr. Josep Manuel Barberà, director del PCM. A la trobada es va donar a conèixer l’iniciativa i es va fer un pas més per incloure la societat civil en el seu procés de treball mitjançant les seves recomanacions i qüestions experiencials. “Marca Catalunya” ha d’establir quin ha de ser el posicionament de país en diferents contextos i per això necessita d’un consens participat dels actors més representatius en matèria d’internacionalització a Catalunya. Els ponents van remarcar la necessitat de definir la marca com una marca autònoma, sense complexes, que es defineixi per ella mateixa. En aquest posicionament el treball que porten realitzant tant de temps les entitats catalanes a l’exterior esdevé imprescindible.
Veure també: Roser Clavell presenta el Pla d’acció exterior a la FOCIR