El periodista i expert en comunicació institucional, Toni Aira, ha impartit aquest dilluns la primera sessió del curs de comunicació social destinat a entitats socials del tercer sector que organitza la FOCIR. El discurs d’Aira ha estat clar: enmig de la intoxicació d’informació que ens toca viure, l’èxit comunicatiu d’una entitat s’articula al voltant de tres eixos claus: què volem comunicar, a qui i com fer-ho. Ha animat també a les entitats a perdre la por en segons quines situacions, com per exemple alhora d’interactuar amb els mitjans de comunicació de referència, a construir històries, amb protagonistes i que cridin l’atenció.
Toni Aira és periodista, doctor en comunicació per la Universitat Ramón Llull, professor a la Universitat Pompeu Fabra de Màrqueting i Comunicació Institucional, i consultor a la Universitat Oberta de Catalunya. Tot i la seva joventut, la seva consolidada trajectòria en el món de la comunicació institucional l’ha convertit en un home que té les idees clares, sobretot alhora de saber comunicar. Per Aira, submergits com estem en un món intoxicat d’informació, situació que ell anomena “infoxicació”, el mèrit està en “aixecar el dit i que algú t’escolti”. El primer és sortir al mapa (existir) i el segon, ser memorable. Però per existir, diu Aira, hem de saber què volem comunicar, a quin públic volem arribar i com fer-ho de forma efectiva, és a dir com ens podem adaptar a aquest públic. “Comunicar per comunicar no té sentit”.
El professor de la UPF està convençut que la comunicació no pot ser un complement, “és un eix central”, i per tant s’ha de comunicar amb una intenció, tot i que reconeix que no és fàcil. “Sovint hem de tendir a jugar amb els sentiments”, i és que perquè les entitats siguin memorables han de cridar l’atenció, tenir un relat, alguna història que connecti. I aquesta situació es deu al fet de tenir més accés que mai a la informació, “ens hem tornat més sensibles que mai a que ens apel·lin a la raó a través de l’emoció”, assegura Aira.
Per contrarestar la dificultat que comporta el viure en un món tan hiperconnectat, un món on segons Aira ens hem de preguntar constantment si utilitzem adequadament totes les possibilitats que ens ofereixen canals com ara les xarxes socials, l’expert anima a les entitats a fer un pas endavant en la projecció cap als mitjans tradicionals. “S’ha d’intentar sortir als mitjans tradicionals, sense forçar, sense por”.
El periodista ha llençat quatre premisses bàsiques com a final d’aquesta primera sessió del curs: conservar la credibilitat (la falta de coherència fa perdre-la), ser transversal, tenir mentalitat d’abraçar a tots els públics, és a dir, mentalitat catch all, i per últim, seguir una dieta mediàtica, “coneguem els públics i adaptem-los”.
Durant la segona part de la formació, que tindrà lloc dilluns vinent 19 de desembre, Toni Aira posarà sobre la taula casos pràctics, i s’analitzaran campanyes de comunicació reals del món de les entitats socials.
Recull d’imatges: