“Què volem, a qui ens dirigim i com fer-ho?” – Toni Aira, professor del curs de comunicació social per a entitats.
Per Toni Aira, expert en comunicació institucional, la clau per comunicar amb èxit és: què volem comunicar, a qui i com fer-ho. Així de clar va ser durant la primera sessió del curs, on va animar a les entitats a perdre la por a l’hora d’interactuar amb els grans mitjans de comunicació de referència. Per Aira, submergits com estem en un món intoxicat d’informació, situació que ell anomena “infoxicació”, el mèrit està en “aixecar el dit i que algú t’escolti”. El primer és sortir al mapa (existir) i el segon ser memorable: “comunicar per comunicar no té sentit”. També durant la primera part de la formació, el professor de la UPF va assegurar que la comunicació no pot ser un complement sinó un “eix central”.
Per la seva banda, Toni Aira va recomanar als alumnes que tendeixin “a jugar amb els sentiments”, i és que perquè les entitats siguin memorables “han de cridar l’atenció, tenir un relat, alguna història que connecti”.
El periodista va llençar quatre premisses bàsiques com a final d’aquesta primera sessió del curs: conservar la credibilitat (la falta de coherència fa perdre-la), ser transversal, tenir mentalitat d’abraçar a tots els públics, és a dir, mentalitat catch all, i per últim, seguir una dieta mediàtica, “coneguem els públics i adaptem-los”.
En la segona part de la formació, que va tenir lloc el 19 de desembre, el professor exposà davant les entitats un llistat d’accions a tenir en compte a l’hora de comunicar: tenir una bona organització interna, professionalització i “vestits a mida”, és a dir, fer campanyes específiques segons el target. Tot això, ho acompanyà d’altres consells, com ara fer un bon ús de les xarxes socials, adaptar-se al món Smartphone, ésser innovador, comunicar via e-mail, diferenciar-se, escurçar distàncies. Però sense afegir mai a la recepta un ingredient: la por.
Per acabar, Aira posà sobre la taula exemples de campanyes de comunicació de 5 entitats reals: Fundació Vicenç Ferrer, Associació Catalana per la Pau – ACP, Plataforma per la Llengua, Arrels Fundació i Càritas. Els alumnes les analitzaren per grups tenint en compte cada un dels elements de comunicació treballats durant la formació.
Recull d’imatges de les dues sessions: